Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
η συζήτηση για την έγκριση ενός σχεδίου τουριστικής προβολής και στρατηγικής δεν μπορεί και δεν πρέπει να γίνεται αποκομμένη από τη συνολική πραγματικότητα της Περιφέρειας Ηπείρου. Ο τουρισμός δεν είναι ένα αυτόνομο επικοινωνιακό προϊόν, αποτελεί παράγωγο της ανθεκτικότητας των υποδομών, της ποιότητας των δημόσιων υπηρεσιών και της ασφάλειας των κατοίκων και των επισκεπτών.
Η Ήπειρος τα τελευταία χρόνια, έχει δεχθεί σοβαρό και επαναλαμβανόμενο πλήγμα από ακραία καιρικά φαινόμενα, πλημμυρικά φαινόμενα, πυρκαγιές, με αποτέλεσμα, εκτεταμένες καταστροφές σε υποδομές, αγροτική παραγωγή, τοπικές οικονομίες αλλά και στο φυσικό περιβάλλον. Τα γεγονότα αυτά δεν μπορούν να αντιμετωπίζονται ως «έκτακτα» ή «εξωγενή», όταν επί σειρά ετών καταγράφονται ελλείψεις στον σχεδιασμό, στην πρόληψη και στην υλοποίηση ολοκληρωμένων αντιπλημμυρικών και έργων πολιτικής προστασίας, για τα οποία η Περιφερειακή Αρχή φέρει σαφές μεγάλο μερίδιο ευθύνης.
Την ίδια στιγμή, σε πολλές περιοχές της Περιφέρειας, το έχουμε ξαναπεί και άλλες φορές και στον απολογισμό και στην έγκριση τουριστικού σχεδίου 2024, δεν υφίστανται Κέντρα Υγείας(ΖΑΓΟΡΙ), ή όπου υπάρχουν, λειτουργούν με σοβαρά κενά στελέχωσης(ΟΠΩΣ ΑΥΤΟ ΣΤΟΝ ΔΗΜΟ ΔΩΔΩΝΗΣ), γεγονός που υπονομεύει όχι μόνο την ποιότητα ζωής των μόνιμων κατοίκων, αλλά και την ελάχιστη απαιτούμενη υγειονομική ασφάλεια για κάθε σοβαρό τουριστικό σχεδιασμό.
Σε αυτό το πλαίσιο, τίθεται ένα κρίσιμο, τεχνικό και πολιτικό ερώτημα,
πώς μπορεί να εγκριθεί και να υλοποιηθεί μια στρατηγική τουριστικής προβολής, όταν οι βασικές δομές ανθεκτικότητας, υγείας και ασφάλειας παραμένουν ανεπαρκείς;
Η εικόνα αυτή επιβαρύνεται ακόμη περισσότερο από το γεγονός ότι η Ήπειρος καταγράφει μείωση πληθυσμού κατά 4% την τελευταία τριετία, στοιχείο που αποτυπώνει με σαφήνεια, τη δημογραφική συρρίκνωση, την εγκατάλειψη της υπαίθρου, και τη διαρκή αποδυνάμωση του ανθρώπινου κεφαλαίου της Περιφέρειας.
Τι αλήθεια εικόνα θα βρει ο επισκέπτης στα χωριά μας, ποιος εκτός από τι ξενοδοχειακές μονάδες θα τον καλωσορίσει, ποιες αλήθεια και πόσες οι επιλογές του για φαγητό, καφέ, δραστηριότητες σε πολλές περιοχές της περιφέρειας μας που γνωρίζουμε πολύ καλά πως είναι ερημοποιημένες.
Και για να το πάω και ένα βήμα παραπάνω, ποια Ηπειρωτική γαστρονομική απόλαυση-εμπειρία, θα έχουν οι επισκέπτες, όταν ο πρωτογενής τομέας δεν παράγει τα τοπικά μας προϊόντα; Αναρωτιέμαι η γαστρονομική εμπειρία θα είναι αυτή των προϊόντων HORECA;
Η πληθυσμιακή μείωση δεν είναι απλώς στατιστικό μέγεθος, αποτελεί δομικό δείκτη αποτυχίας πολιτικών συνοχής και βιώσιμης ανάπτυξης. Και δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί με δράσεις προβολής, χωρίς προηγουμένως να έχουν διασφαλιστεί οι όροι παραμονής, ασφάλειας και αξιοπρεπούς διαβίωσης των ίδιων των κατοίκων.
Ως Ήπειρος Όλον-Τόπος να ζεις, θεωρούμε ότι η τουριστική στρατηγική οφείλει να εντάσσεται σε ένα συνεκτικό, ιεραρχημένο και τεκμηριωμένο αναπτυξιακό πλαίσιο, όπου προτεραιότητα έχουν, η προστασία από φυσικούς κινδύνους, η επαρκής δημόσια υγεία, η συγκράτηση και αναστροφή της δημογραφικής κατάρρευσης, και όχι η αποσπασματική προβολή μιας εικόνας που δεν ανταποκρίνεται στις πραγματικές συνθήκες της Περιφέρειας.
Επί της προτάσεως σήμερα, Αλήθεια, ποιος είναι ο προϋπολογισμός όλου αυτού του σχεδίου, που είναι μια ενδεικτική προκοστολόγηση, αλήθεια, ζητάτε σήμερα ψήφο εμπιστοσύνης από το Περιφερειακό συμβούλιο όταν ακόμη και οι δικοί σας σύμβουλοι δεν γνωρίζουν ποιες είναι οι δαπάνες στην κάθε ενέργεια αυτού του σχεδίου σας ;
Σας είπαμε και πάλι στις αρχές του έτους « Ζητάτε την έγκριση μας επι ενός σοβαρού αλλά, ακοστολογημένου σχεδίου, χωρίς να μας έχετε δώσει μέχρι σήμερα τα κόστη των προηγούμενων ετών.
Διαθέσατε τα προηγούμενα χρόνια το ποσό του 1.150.000(με το 2024 και 2025 είναι σίγουρα πολύ παραπάνω) για σύνταξη στρατηγικής και δράσεις τουριστικής προβολής μέσω ιδιωτικής εταιρείας, χωρίς να υπάρχει διαφανής και αναλυτική αξιολόγηση της απόδοσης αυτών των δαπανών. Δεν έχουμε σαφή εικόνα για τους στόχους που είχαν τεθεί, τα αποτελέσματα που επιτεύχθηκαν, τις αποτυχίες και τις επιτυχίες. Τις φέρατε ποτέ στο Περιφερειακό συμβούλιο ως τεύχος; OXI, ούτε σήμερα, ούτε τα προηγούμενα χρόνια και θέλετε σήμερα να σας εγκρίνουμε και πάλι τους χορούς και τα πανηγύρια σας, έ όχι, αυτό είναι πολύ μεγάλο θράσος εκ μέρους σας.
Αφού θέλετε βέβαια να μιλήσουμε με αριθμούς να μιλήσουμε, αρχικά όμως να δώσω συγχαρητήρια στην επιχειρηματικότητα που συνεχώς τα τελευταία χρόνια λαμβάνει τα εύσημα από τους επισκέπτες οι οποίοι σε ποσοστό άνω του 90% δηλώνουν ικανοποιημένοι από τις παρεχόμενες υπηρεσίες τους.
Πάμε όμως τώρα στη μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ που σας αρέσει να επικαλείστε,
Λέτε, αύξηση των επισκεπτών το 2024 σε σχέση με το 2023, πάμε όμως να δούμε από που έρχεται αυτή η αύξηση και τι συμβαίνει ακριβώς το 2024 σε σχέση με το 2023.
Με αριθμούς λοιπόν, όπως πρέπει να τους διαβάζουμε όχι όπως μας βολεύει.
- Γερμανία το 2023(80χιλιάδες επισκέψεις), το 2024( 109χιλιάδες) αύξηση σχεδόν 30χιλιάδες επισκέψεις. Ελάχιστη λοιπόν αύξηση σε σχέση με τα ταξίδια, τις επαφές που ανακοινώνετε κατά καιρούς αλλά και όλους αυτούς που πληρώνονται, τους επηρεαστές τις κοινής γνώμης.
- Ηνωμένο Βασίλειο. Το 2023( 76,2 χιλιάδες επισκέψεις) , το 2024( 41,5 χιλιάδες επισκέψεις). Μείωση επισκέψεων 34,7 χιλιάδων επισκέψεων, από ποιους από τους Άγγλους που συνεχώς εκεί ταξιδεύετε και ανακοινώνεται και συνεργασίες και Β2Β, φαίνεται πως δεν μας εμπιστεύονται και βέβαια πρέπει επι του αποτελέσματος αυτού να δώσετε εξηγήσεις.
- Ιταλία, σε σχέση και με το 2023 το 2024 μας επισκέφθηκαν και λιγότεροι Ιταλοί χιλιάδες λιγότεροι και εδώ πτώση.
- Αλβανία. Εδώ έχει μεγάλη σημασία για εμάς γιατί σταθερά μας επισκέπτονται όλον τον χρόνο αλλά συνολικά το 2024 σε σχέση με το 2023 έχουμε αύξηση μικρή 6χιλιάδων επισκέψεων.
Θα σταθώ εδώ και θα πω ότι δεν κάνετε ΤΙΠΟΤΑ όμως να προσεγγίσετε τους ανθρώπους από τη γείτονα χώρα, όταν βλέπετε ότι τα τελευταία χρόνια σταθερά και στους 4 νομούς οι πολίτες από την Αλβανία μας επισκέπτονται σταθερά, με μικρές διανυκτερεύσεις κατά την διάρκεια του χειμώνα και της Άνοιξης, περισσότερες προφανώς τους καλοκαιρινούς μήνες, αλλά εσείς δεν κάνετε απολύτως τίποτα, δεν σας ενδιαφέρει μάλλον αυτή η αγορά, για αυτό επιλέγετε να ταξιδεύετε για να προσεγγίσετε τουρίστες στο ΛΟΣ ΑΝΤΖΕΛΕΣ και αντι να διαφημιστείτε στα ΜΜΕ στην Αλβανία, πετάτε τα λεφτά σας στον Εθνικό Κήρυκα της Αμερικής.
Κλείνοντας με τις επισκέψεις που δεχόμαστε θα σημειώσω και έχει μεγάλη σημασία για εμάς, θα πω ότι η αύξηση στις επισκέψεις κατά χιλιάδες λοιπόν, έρχεται από εκεί που εσείς δεν ταξιδεύετε, δεν προσεγγίζετε, από τις Λοιπές χώρες, αύξηση το 2024 σε σχέση με το 2023, 337χιλιάδες επισκέψεις.
Λοιπές χώρες λοιπόν, Ρουμανία, Βουλγαρία, Σκανδιναβία, Σκόπια, Σερβία, αλλά και άλλες με λιγότερες χιλιάδες επισκέψεις πολλές από αυτές έρχονται οδικώς.
Όσον αφορά άλλα χρήσιμα στοιχεία διότι και εμείς βλέπουμε τις μελέτες, η Δαπάνη ανά επίσκεψη, η Δαπάνη ανά διανυκτέρευση και η μέση διάρκεια παραμονής μειώθηκαν, σε κάποιες περιπτώσεις αισθητά μάλιστα, μιλάμε πάντα για το 2024 σε σχέση με το 2023 που εσείς υπερηφανεύεστε στην περιφερειακή αρχή, όπως επίσης, οι πληρότητες των τουριστικών μονάδων, που και εδώ ως Περιφέρεια Ηπείρου βρισκόμαστε πάνω μόνο από την Δυτική Μακεδονία και την Στερεά Ελλάδα με ποσοστό λίγο πάνω από το 40% άρα καταλαβαίνουμε όλοι τι προβλήματα αντιμετωπίζουν οι επαγγελματίες του Τουρισμού.
Συμπερασματικά θα πω, όπου πήγατε, εκ του αποτελέσματος δεν τα πήγατε καλά, και βέβαια για να μην πολυδιαφημίζεται κ.Περιφερειάρχη την δήθεν καλή δουλειά σας, θα πρέπει να πούμε και το εξής, οι επαγγελματίες του Τουρισμού(κυρίως οι των καλοκαιρινών προορισμών, γιατί το πουσάρησμα τουριστών κατά χιλιάδες τότε το λαμβάνουμε από μέσα Μαίου έως αρχές Οκτώβρη), είτε δουλεύουν με την APOLLO, την TUI και τις άλλες εταιρίες, χρόνια τώρα εργάζονται συστηματικά για να αυξάνουν τα μερίδια τους αλλά και να μη πέφτουν οι πωλήσεις τους, δεν σας χρειάζονται για να τους φέρετε εσείς τους τουρίστες, ξέρουν από μάρκετινγκ αεροδρομίου και προορισμού όπως και οι εκατοντάδες ξενοδόχοι, τουλάχιστον οι μεγάλοι, ξέρουν πως να μην πέσουν οι πωλήσεις τους, πληρώνουν και στελέχη που τρέχουν την προβολή τους.
Σας θέλουν να επιλύσετε όλα τα παραπάνω που σας είπαμε, για να νιώθουν ασφαλείς οι επισκέπτες σε όλους τους προορισμούς, να υπάρχουν δομές υγείας, αποχετευτικά δίκτυα.
Σας θέλουν, να προχωρήσετε με διαφάνεια σε μια μελέτη για το προϊόν «ΉΠΕΙΡΟΣ 365» και που με βάση αυτή τη μελέτη θα αποφασιστούν όλα τα επόμενα βήματα για την προβολή του προορισμού ή την προσέλκυση επισκεπτών.
Εσείς θα πρέπει να νοιάζεστε για την προώθηση περισσότερο περιοχών που οι επαγγελματίες δεν τα βγάζουν πέρα, που το χειμώνα ξενοδοχεία σε Ζαγόρια, Τζουμέρκα και αλλού, έμεναν κλειστά λόγω των ελάχιστων διανυκτερεύσεων, που δεν μπορούσαν με δυο και τρείς κρατήσεις να τα θερμάνουν ή κάποια άλλα έχουν βάλει και πωλητήρια, για αυτούς να νοιαστείτε.
Εσείς θα πρέπει να νοιάζεστε για την σύνδεση των Ιωαννίνων με την Κρήτη με το Ηράκλειο και που σε όποια προσπάθεια και να έχει γίνει εσείς απουσιάζετε με θόρυβο.
Στα υπόλοιπα τώρα που παρουσιάζεται το ξαναλέμε δεν θέλουμε γενικές και αόριστες τοποθετήσεις θέλουμε report και analytics
1. Θέλουμε κοστολογημένα, τι περιεχόμενο δημιουργήσατε και ποιο είναι το πλήθος δημοσιευμάτων σε Ελλάδα και εξωτερικό, σε χώρες όπως η Αγγλία, Γερμανία, Ιταλία, Γαλλία, Πολωνία, Αυστρία, Αμερική, Ισραήλ, Ολλανδία, Βέλγιο, Σουηδία, Ρουμανία, Σερβία, ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ με ονόματα και διευθύνσεις.
2. Κοστολογημένα, που Προωθήσαμε videos και φωτογραφίες της Περιφέρειας Ηπείρου.
3.Kοστολογημένα και συγκεκριμένα, Που, όπως λέτε στην εισήγηση σας , Κάνατε διαφημιστικές καταχωρήσεις, σε ποια τουριστικά περιοδικά και έντυπα στην Ελλάδα και σε ποιο τουριστικό περιοδικό στην Ολλανδία και σε ποια ιστοσελίδα στη Σουηδία, Κοστολογημένα όλα, πόσα μας κόστισαν.
4.Κοστολογημένα, που δημιουργήσατε περιεχόμενο, πως το αξιοποιήσατε στο διαδίκτυο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για την προβολή και συζήτηση σχετικά με το τουριστικό προϊόν της Ηπείρου, συγκεκριμένα κανάλια προβολής, χρόνοι και κοστολόγια.
5. Αναλυτικά και κοστολογημένα και με ποια συχνότητα σε ποια κανάλια, περιοδικά, media ιστοσελίδες και άλλα, οι επισκέψεις γνωριμίας, δημοσιογράφοι τουριστικών εντύπων, tour operators / travel agents – διακινητές τουριστών, bloggers – διαμορφωτές γνώμης προώθησαν τις ενέργειες τους.
Για όσα στοχεύετε το έχουμε ξαναπεί, σχεδιάζετε ενέργειες και στόχους που δεν προκύπτουν από καμία μελέτη, επιμένουμε προχωρήστε με διαφάνεια σε μια ολοκληρωμένη μελέτη για το Τουριστικό προϊόν «ΉΠΕΙΡΟΣ 365» και μετά στον διαγωνισμό με βάση τη μελέτη.
Τέλος απαντήστε σε όλους τους Ηπειρώτες σήμερα ποιος ο προϋπολογισμός αυτού του σχεδίου που φέρνετε σήμερα και ποιος ο πραγματικός συντάκτης του που εμείς προφανώς καταψηφίζουμε.
Ποιος υλοποιεί πίσω από τις γραμμές αυτού του σχεδίου, ποιος πληρώνετε;
Όπως και στις αρχές του 2025 έτσι και στη δύση του σας ξαναλέμε, Σας ευχόμαστε καλά ταξίδια, δεν θα σας ακολουθήσουμε γιατί το μόνο που κάνουν είναι να χρεώνουν τους Ηπειρώτες και όχι να αυξάνουν τον αριθμό των τουριστών και να βάζουν την ήπειρο στον χάρτη μικρών διεθνών προορισμών. Η άποψη μας είναι σταθερή, η θέση μας είναι στους μεγάλους προορισμούς και εσείς δεν έχετε ούτε σχέδιο αλλά και ούτε κάνετε για κάτι μεγάλο.








