Σε συνέχεια της συστηματικής και ουσιαστικής συνεργασίας της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Ηπείρου και των Συντονιστών Εκπαίδευσης Προσφύγων του Αστικού Ιστού με το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων (Ιατρική Σχολή – Τομέας Κοινωνικής Ιατρικής & Ψυχικής Υγείας) και το ColumbiaUniversity (ΗΠΑ), μέσω των ColumbiaGlobalCenters, υλοποιήθηκαν συναντήσεις στο πλαίσιο του Διεθνούς Ερευνητικού Προγράμματος HealingRoots. Το πρόγραμμα εστιάζει στην ανάπτυξη τεκμηριωμένων παρεμβάσεων και εργαλείων για την ενδυνάμωση της ψυχικής υγείας των προσφύγων, με ιδιαίτερη έμφαση στα παιδιά, τα οποία αποτελούν μεγάλο μέρος του προσφυγικού πληθυσμού.
Στις εργασίες συμμετείχαν ο Καθηγητής CharlesBranas (ColumbiaUniversity, ΗΠΑ), Επιστημονικός Υπεύθυνος του έργου, η Καθηγήτρια Ευαγγελία Ντζάνη (Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων), η Καθηγήτρια ClaireGreene (ColumbiaUniversity), η Περιφερειακή Διευθύντρια Εκπαίδευσης Ηπείρου Μαρίνα Μπέση, η Περιφερειακή Διευθύντρια Εκπαίδευσης Βορείου Αιγαίου Αικατερίνη Στρατάκη–Συβρή, καθώς και η εκπρόσωπος του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού ΓκαλίναΑλτουχόβα, από το Αυτοτελές Τμήμα Συντονισμού και Παρακολούθησης Εκπαίδευσης Προσφύγων. Παράλληλα, παρευρέθηκαν οι Συντονιστές Εκπαίδευσης Προσφύγων Ιωαννίνων και Μυτιλήνης, διοικήσεις δομών φιλοξενίας, ψυχολόγοι, κοινωνικοί λειτουργοί και εκπαιδευτικοί, συνεισφέροντας ουσιαστικά στην ανταλλαγή γνώσεων και εμπειριών.
Για τον σκοπό αυτό, με τη συμμετοχή των παραπάνω φορέων πραγματοποιήθηκαν :
Συναντήσεις στα Ιωάννινα (21–22 Αυγούστου 2025) με το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, την τοπική αυτοδιοίκηση και με δημόσιους φορείς και οργανώσεις. Επισκέψεις σε δομές φιλοξενίας: στην Ελεγχόμενη Δομή Προσωρινής Φιλοξενίας Αιτούντων Άσυλο Κατσικά και στο ΚΦΑΑ «Φροντίζω» της ICSD για Ασυνόδευτα ανήλικα.
Συναντήσεις στη Λέσβο (24–26 Αυγούστου 2025) με φορείς και ΜΚΟ της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου, επίσκεψη στη Κλειστή Ελεγχόμενη Δομή Λέσβου και συνάντηση εργασίας στην Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Βορείου Αιγαίου.
Οι συζητήσεις, εκτός των καλών πρακτικών και προκλήσεων, ανέδειξαν τη σημασία της συγκριτικής αποτύπωσης των συνθηκών που επικρατούν σε διαφορετικές συνοριακές περιοχές, της ανάπτυξης κατάλληλων εργαλείων υποστήριξης αλλά και την ανάγκη ενίσχυσης της ψυχικής ανθεκτικότητας των παιδιών και των οικογενειών τους μέσα από εκπαιδευτικά και υποστηρικτικά περιβάλλοντα.
Η Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Ηπείρου θα συνεχίσει να υποστηρίζει δράσεις που συνδέουν την επιστημονική γνώση με την εκπαιδευτική και κοινωνική πράξη, ώστε να προωθούνται βιώσιμες λύσεις για την εκπαίδευση και την ψυχική υγεία των μαθητών προσφύγων, των οικογενειών τους και των κοινοτήτων υποδοχής. Στόχος μας ένα συμπεριληπτικό σχολείο όπου η εκπαίδευση και η ψυχική υγεία λειτουργούν ως ουσιαστικά εργαλεία υποστήριξης και ενδυνάμωσης για όλους.