Παπαδοπουλος Super Markets
Νέα ευκαιρία για την Ήπειρο ο αγωγός φυσικού αερίου EastMed Εκτύπωση E-mail
Δευτέρα, 10 Μάρτιος 2014 13:18

1493873365.jpgΜια νέα ευκαιρία, ώστε να συνδεθεί με το φυσικό αέριο, φαίνεται πως παρουσιάζεται για την Ήπειρο, μέσω της προώθησης του αγωγού EastMed ("Eastern Mediterranean Pipeline"). Το Υπουργείο Περιβάλλοντος ανακοίνωσε πως η ΔΕΠΑ προέβη στην δημοσίευση προκήρυξης Διεθνούς Διαγωνισμού, που αφορά στην εκπόνηση Μελέτης Σκοπιμότητας για το έργο, το οποίο προωθείται από τη ΔΕΠΑ, σε συνεργασία με το Υπουργείο Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού της Κύπρου. Το όλο εγχείρημα έχει χαρακτηριστεί ως Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και θα μεταφέρει Κυπριακό και Ισραηλίτικο αέριο μέσω Ελλάδας, στην Ευρώπη.

Σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό, ο αγωγός θα έχει μεταφορική ικανότητα ύψους 8 δισ. κυβικών μέτρων ετησίως και θα αποτελείται από τα εξής τμήματα:

α) το υποθαλάσσιο τμήμα από τα κοιτάσματα έως το Βασιλικό της Κύπρου, ενδεικτικού μήκους 150χλμ.

β) το υποθαλάσσιο τμήμα από το Βασιλικό της Κύπρου έως τις ακτές της ανατολικής Κρήτης, ενδεικτικού μήκους 650χλμ.

γ) το υποθαλάσσιο τμήμα από τις ακτές της ανατολικής Κρήτης, έως τις ακτές της ΝΑ Πελοποννήσου, ενδεικτικού μήκους 400χλμ.

δ) το χερσαίο τμήμα από τις ακτές τις ακτές της ΝΑ Πελοποννήσου έως τις ακτές της Αχαΐας, ενδεικτικού μήκους 260χλμ.

ε) το υποθαλάσσιο τμήμα στον Πατραϊκό κόλπο και τέλος

στ) το χερσαίο τμήμα από τις ακτές τις ακτές της Αιτωλοακαρνανίας έως την Θεσπρωτία, ενδεικτικού μήκους 220χλμ.

H μελέτη σκοπιμότητας του έργου θα παράσχει αναλυτικότερα τεχνικά στοιχεία, αναφορικά με την κατασκευή και λειτουργία του, καθώς και τις απαραίτητες οικονομικές και εμπορικές εκτιμήσεις, σε σχέση με τη βιωσιμότητά του. Η συνολική δαπάνη θα καλυφθεί από τη ΔΕΠΑ καθώς και άλλες ενδιαφερόμενες εταιρείες και φορείς που εμπλέκονται στην εξόρυξη και εκμετάλλευση φυσικού αερίου στη λεκάνη της Νοτιο-Ανατολικής Μεσογείου ενώ θα επιδιωχθεί χρηματοδότηση και από την Ε.Ε..

Σημαντικά τα οφέλη

Αναφερόμενος στην προώθηση της μελέτης ο υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Γιάννης Μανιάτης, έκανε λόγο για «ένα ακόμη σημαντικό βήμα για την ασφάλεια εφοδιασμού της Ευρώπης, ένα ακόμη βήμα για να καταστεί η Ελλάδα κύρια πύλη εισόδου της Ευρώπης για το αέριο της Κασπίας, της Μέσης Ανατολής και της ΝΑ Μεσογείου». Ακόμη, ανέφερε πως ο αγωγός Eastmed αποτελεί μια αξιόπιστη εναλλακτική λύση για την εξαγωγή του φυσικού αερίου της ΝΑ Μεσογείου προς τις ευρωπαϊκές χώρες και αυτό αποδεικνύεται από το έντονο ευρωπαϊκό ενδιαφέρον για τη δημιουργία ενός νέου ενεργειακού διαδρόμου, στον οποίο ελπίζει ότι θα υπάρξει στο μέλλον σημαντική συνεισφορά και ελληνικού φυσικού αερίου. Σύμφωνα με τον υπουργό, τα θετικά αποτελέσματα είναι προφανή, καθώς η ελληνική οικονομία και ο Έλληνας καταναλωτής θα απολαμβάνουν ακόμη χαμηλότερο ενεργειακό κόστος, ενώ η χώρα θα έχει αναβαθμισμένο και ισχυρό ρόλο στο διεθνές ενεργειακό γίγνεσθαι.

Τελευταία ευκαρία;..

Γίνεται εύκολα αντιληπτό πως η ενδεχόμενη κατασκευή του συγκεκριμένου αγωγού και ο ερχομός του στην Ήπειρο έως τη Θεσπρωτία αποτελεί ίσως την τελευταία ευκαιρία για την περιοχή μας να συνδεθεί με κάποιο δίκτυο φυσικού αερίου. Μετά το "ναυάγιο" του "Ποσειδώνα", του αγωγού δηλαδή που θα μετέφερε αέριο απο το Αζερμπαϊτζάν στην Ευρώπη (τελικά επελέγη ο TAP, που διασχίζει την Αλβανία), η Ήπειρος έχει μια ακόμη ευκαιρία να αποκομίσει τα οφέλη του φυσικού αερίου και με δεδομένο πως το έργο φαίνεται πως "αγκαλιάζεται" απο τις Κυβερνήσεις των χωρών που αφορά, γίνεται εύκολα αντιληπτό πως δεν πρέπει να χαθεί.

Τέλος, υπενθυμίζεται πως για τον αγωγό "Ποσειδών" υπήρχαν έντονες αντιδράσεις στη Θεσπρωτία, με τους κατοίκους να διαμαρτύρονται και να κάνουν λόγο για περιβαλλοντική υποβάθμιση της περιοχής. Η ΔΕΠΑ είχε κάνει αρκετές κινήσεις ενημέρωσης για το τι σημαίνει και τι συνεπάγεται ένας αγωγός φυσικού αερίου, καθώς και ένας σταθμός συμπίεσης (που προβλεπόταν να κατασκευαστεί), ισχυριζόμενη οτι δεν τίθεται θέμα υποβάθμισης του περιβάλλοντος.